גדר מלחמות ישראל

ב"ה יום העצמאות תשנ"ו.

מלחמות ישראל

א. סוגי המלחמות: ע' רמב"ם הלכות מלכים פרק ה' הלכה א' ב. רמב"ן בהוספות לספר המצות מ"ע ד' – מצות ירושת הארץ.

וכתב שם הרמב"ן "אל תשתבש ותאמר כי המצוה הזאת היא המצוה במלחמת ז' עממין וכ' וזה בניגוד לרמב"ם שכן כתב שמלחמת יהושע היינו מלחמת ז' עממין. ברמב"ם אין מלחמה לכיבוש ארץ ישראל. (וע' ארץ חמדה לרב ישראלי שגם ברמב"ן אין זה הפשט. עיי"ש עמ' טז. אלא שאין נראה שזה הפשט.

ויש להוכיח גם מרש"י שס"ל כרמב"ן שאין מלחמה לכיבוש, ע' ערובין י"ז ע"א שכתב שמחנה היוצא למלחמת רשות, היינו ממלחמת יהושע ואילך. ומשמע שאין מלחמת מצוה לאחר כיבוש יהושע.

מאידך כתב הרמב"ם שיש מלחמת עזרת ישראל מיד צר. ולכאורה צריך עיון מה מקורו. ע' סוגיה סוטה מד ע"ב. מחלוקת ר' יהודה ורבנן. לרבנן יש רשות ומצוה, ולר' יהודה יש רשות, מצוה וחובה. ובגמ' שם "אמר רבא מלחמות יהושע לכבש דברי הכל חובה, מלחמות בית דוד לרווחה דברי הכל רשות כי פליגי למעוטי עובדי כוכבים דלא ליתי עלייהו, מר קרי לה מצוה ומר קרי רשות, נפקא מינה לעוסק במצוה שפטור מן המצוה. ולפירוש רש"י הרי במלחמת מנע יש מחלוקת בין ר' יהודה ורבנן, ור' יהודה זו מצוה ולרבנן רשות. וקשה, היכן ברמב"ם מלחמה לעכו"ם דלא לייתי עליהו? והרי הלכה כרבנן, ואם כן הרי זו מלחמת רשות.

אלא שבמאירי סוטה פירש הסוגיה הפוך מרש"י, ולרבנן מלחמת מנע היא מצוה ולר' יהודה היא רשות, ואם כן נאמר שגם הרמב"ם יסבור כן, ולכן עזרת ישראל מיד צר תהיה מלחמה דלא ליתי עלייהו שזה מצוה כפירוש המאירי. (ע' תורת השבת והמועד עמוד )339אלא שפירוש זה קשה בפשט דברי ר' יהודה, שהרי אם כן יש לו חובה ורשות, ואילו במשנה הוא מחלק בין מצוה לחובה.

אלא שרמב"ם עצמו בפירוש המשניות בסוטה פירש כרש"י (תורת השבת, עמוד .)344 ע' לחם משנה שכתב שמלחמה זו היא במה שכתב הרמב"ם להרבות בגודלו ושמעו. לפי זה כתב הרמב"ם כאן שתי מלחמות רשות, להרחיב גבול ישראל או להרבות גודלו ושמעו. אלא על כורחך שצריך לומר את הפשט של הלחם משנה ברמב"ם.

ויש לומר שמקור הרמב"ם הוא בסוגיה עירובין מ"ה ע"א, שבבל כעיר הסמוכה לספר. ומוכח בגמ' שזה נחשב למלחמה, ע' תוס' ד"ה אי. ולכן מחללין את השבת. ושם אין ענין של כיבוש, שהרי מיירי בבבל. על כורחך שיש גדר של מלחמה שהיא מלחמה להצלה שדוחה שבת. (ומ"ש רש"י שתהיה הארץ נוחה ליכבש, היינו מחשש פיקו"נ כמובן שהרי לא יתכן לומר אחרת אם מיירי גם בחו"ל.

אם כן לגבי הבנת מלחמת רשות צריך עיון מה סברת הרמב"ם, עיי' תחומין ח' מאמר מא"מ שליט"א. וראיה למ"ש שם שיסוד המלחמה הוא ביעור ע"ז, ע' סה"מ ל"ת נ"ח "כי בענין זה אפשר לקיים אמונת האמת". וכן ממ"ש אבני נזר יו"ד תנד שלרמב"ם מלחמת כיבוש א"י היא מלחמת שבעת עממין.